Τρίτη, 21 Απριλίου 2009

25 Μαρτίου 1821: Η Ελληνική Επανάσταση των Αλβανοσλάβων


Τους Λατίνους (Βλάχους) που συμμετείχαν στην επανάσταση, όπως και τους Βουλγάρους, Σέρβους κλπ., δεν τους συπεριέλαβα στον όρο του τίτλου για λόγους οικονομίας, αλλά και πολιτικούς. Αυτοί που κυρίως αμφισβητούν την «ελληνικότητα» της επανάστασης είναι οι Αλβανοί και οι Μακεδόνες.
Οι Μακεδόνες άρχισαν να την αμφισβητούν –με τη σημερινή της έννοια- από τις αρχές της δεκαετίας του ’90, από τότε δηλαδή που η Ελλάδα άρχισε να αμφισβητεί το δικαίωμά τους να αυτοαποκαλούνται έτσι.

Η επανάσταση του 1821 ήταν πράγματι ελληνική, έτσι όπως το εννοούσαν οι οπαδοί του Ρήγα Βελεστινλή και της Φιλικής Εταιρείας. Απελευθέρωση των Βαλκανικών λαών και δημιουργία ενός Βαλκανικού ομόσπονδου κράτους, όπου επίσημη γλώσσα θα ήταν η ελληνική (Κοινή), αλλά οι λαοί θα είχαν και τη δική τους εθνική γλώσσα.

Ο Κολοκοτρώνης με τον Αλβανό φίλο του Αλή Φαρμάκη από το Λάλα Ηλείας το 1809 σχεδίαζαν κοινή ελληνοαλβανική εξέγερση και τη δημιουργία δίγλωσσου και δίθρησκου κράτους, στο οποίο επίσημες γλώσσες θα ήταν τα Ελληνικά και τα Αλβανικά και θρησκείες ο Χριστιανισμός και ο Μωαμεθανισμός. Στο τέλος όμως του 1809 στα Επτάνησα, όπου κατέφευγαν οι επαναστάτες, επικράτησαν οι Άγγλοι και το σχέδιο εγκαταλήφθηκε.

Αρβανίτες (παραφθορά του Αλβανίτες) ήταν οι Καραϊσκάκης, Μπότσαρης, Ανδρούτσος, Τζαβέλας, Μιαούλης, Μπουμπουλίνα κ.α. Ο αδελφός μάλιστα του Οδυσσέα Ανδρούτσου, Κωνσταντίνος, διετέλεσε υποδιοικητής του αλβανικού συντάγματος που είχαν δημιουργήσει οι Άγγλοι στα Επτάνησα.
Οι Αρβανίτες αυτοί μετά την επιβολή της Ελληνικής γλώσσας, ως επισήμου, αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τη γλώσσα τους και να ελληνοφωνήσουν. Τα αλβανικά τοπωνύμια αντικαταστάθηκαν με ελληνικά. Πρόσφατα άλλαξαν οι πινακίδες προς το διεθνές αεροδρόμιο των Αθηνών. Το Σπάτα (ο Σπάτα ήταν Αλβανός φίλαρχος) έγινε Ελευθέριος Βενιζέλος. Προ δεκαετίας άλλαξε το όνομα του Δήμου Λιοσίων (ο Λιόσα ήταν επίσης Αλβανός φίλαρχος) σε Ίλιον. Το όνομα της Πλάκας, που επίσης είναι αλβανικό, δεν έχει αλλάξει ακόμη.
Η Αθήνα το 1821 ήταν μια κωμόπολη οκτώ χιλιάδων κατοίκων περίπου, όπου πλειοψηφούσε το Αρβανίτικο στοιχείο, όπως και σε όλη την Αττική και τη Βοιωτία.

Το ότι εγκαταστάθηκαν Σλάβοι στην Πελοπόννησο και τη Στερεά Ελλάδα κατά τον 6ο αιώνα είναι γνωστό. Δημιούργησαν μάλιστα και αυτόνομη ηγεμονία που επέζησε για 218 χρόνια (584-802 μ.Χ.). Η Πελοπόννησος πήρε το σλάβικο όνομα Μορέας (Μοριάς, μόρε=θάλασσα).

Η πρώτη ανταρσία έγινε στη Τσίμοβα Λακωνίας (17-3-1821), από όπου καταγόταν και ο πρώτος πρόεδρος της Εθνοσυνέλευσης των επαναστατημένων Ελλήνων Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης. Το σλαβικό όνομα της Τσίμοβα άλλαξε αργότερα σε Αρεόπολη. Το όνομα του βουνού, που και σήμερα λέγεται Σάγγια, είναι σλάβικο. Η πρώτη συνέλευση της Γερουσίας έγινε στη Βέρβενα και η δεύτερη στη Ζαράκοβα, που είναι επίσης σλάβικες ονομασίες.

Η πατρίδα του Α. Σαμαρά, που έριξε την κυβέρνηση Μητσοτάκη το 2003, γιατί ήταν ενδοτικός στο θέμα του ονόματος της Δημ. Μακεδονίας, έχει το σλάβικο όνομα Στεμνιτσα (Σκοτεινιασμένη). Το επώνυμο του μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Άνθιμου, που κατάγεται από τον Πύργο Ηλείας, είναι Ρούσας (ρούσα=ξανθή) και είναι σλάβικο.

Το μύθο περί «ελληνικής συνέχειας» τον ενίσχυσαν κυρίως οι Άγγλοι, που εκείνη την εποχή κατείχαν τα Επτάνησα. Την πρώτη ελληνική Ακαδημία (Ιόνιος Ακαδημία) την ίδρυσε το 1824 ο Άγγλος αρμοστής των Ιονίων νήσων, ο Μαίτλαντ. Ήθελαν το νέο έθνος να είναι «ανάδελφο» στα Βαλκάνια και να νιώθει ξένο προς τους άλλους «βάρβαρους» βαλκάνιους. Έτσι αποδυναμώνονταν η επιρροή της Ρωσίας, η οποία ήταν μεγάλη λόγω γλωσσικής και θρησκευτικής (Ορθόδοξης) συγγένειας και λόγω του ότι είχε αναγνωριστεί ως προστάτης όλων των χριστιανών των Βαλκανίων. Με αυτό τον τρόπο διαιρούσε (και βασίλευε) τους βαλκανικούς λαούς. Τελικά κατάφερε να κάνει το νέο κράτος όργανο της αγγλικής πολιτικής στα Βαλκάνια.

Αυτοί οι απόγονοι των εξελληνισμένων Σλάβων, λοιπόν, είναι και οι σκηροί πολέμιοι στο θέμα του ονόματος των Μακεδόνων. Η Πελοπόννησος είχε το σλάβικο όνομα Μοριάς και αμέτρητα σλάβικα τοπωνύμια τα οποία άλλαξαν μετά την απελευθέρωση. Η Μακεδονία είχε ανά τους αιώνες το ίδιο όνομα. Είναι τελείως παράλογο κάποιοι να ζητούν την αλλαγή του. Και αυτό που φαίνεται ως παραλογισμός για του ίδιους τους Μακεδόνες αλλά και για την παγκόσμια κοινότητα, για τους κατοίκους της Ελλάδας φαίνεται ως κάτι λογικό.
Το κύριο χαρακτηριστικό του αρχαίου ελληνικού πνεύματος ήταν ο ορθολογισμός, κάτι που δεν χαρακτηρίζει τους σημερινούς Έλληνες.

Εμείς ως Μακεδόνες δεν θα είχαμε καμία αντίρρηση να αυτοαοποκαλούνται κάποιοι Έλληνες και να πιστεύουν ότι έχουν και καταγωγή από τους αρχαίους Έλληνες. Δεν μπορούμε όμως να τους αναγνωρίσουμε το δικαίωμα να ιδιοποιούνται ότιδήποτε έχει σχέση με την διεθνή (Κοινή) ελληνική γλώσσα και την ιστορία.

Για τον ίδιο ακριβώς λόγο δεν αναγνωρίζουμε στους Ιταλούς να ιδιοποιούνται την Λατινική (διεθνή) γλώσσα. Σε διαφορετική περίπτωση πρέπει να τους αναγνωρίσουμε το δικαίωμα να ιδιοποιούνται τους λατινόφωνους της Ελλάδας (Βλάχους), τη ρωμαίικη συνείδηση που είχαν παλαιότερα οι Έλληνες και τα αμέτρητα λατινικά (ρωμαϊκά, Βενετικά, Γενουάτικα κλπ) μνημεία.
Στη Θεσσαλονίκη ο Λευκός Πύργος, η Καμάρα, η Ροτόντα κλπ. είναι φτιαγμένα από αυτούς και είναι «αδιάσειστα στοιχεία» της λατινικότητας ... συγνώμη, ελληνικότητας της πόλης.

13 σχόλια:

Karatasho είπε...

akritas

Δεν δημοσίευσα το σχόλιό σου, όπως και τα σχόλια άλλων bloger, παρόλο που το θεώρησα κατάλληλο προς ανάρτηση.
Έχεις blog, στο οποίο δεν δημοσιεύες μέχρι τώρα τις απόψεις της άλλης πλευράς. Τώρα που άρχισαν να δημιουργούνται blogs με τις απαγορευμένες απόψεις, θέλεις να δημοσιεύουν καί αυτά τις δικές σου. Αυτό δεν είναι ούτε δημοκρατικό ούτε δεοντολογικό.
Μπορείς να αναφερθείς στο δημοσίευμα του δικού μας blog και να απαντήσεις μέσα από το δικό σου, κάτι που γίνεται συχνά στις εφημερίδες.
Το σκεπτικό σας, ότι δεν πρέπει να επισκέπτεστε ή να απαντάτε στα "φιλοσκοπιανά μπλογκ", για να μην αυξάνεται η επισκεψιμότητά τους, δεν ευσταθεί πλέον, γιατί αυτά ήδη έχουν μεγάλη επισκεψιμότητα, η οποία μάλιστα αυξάνεται ραγδαία.
Το μονοπώλειό σας στην ενημέρωση ήδη έχει τελειώσει. Αν νομίζετε ότι αντέχετε στην ισότιμη αντιπαράθεση, δεν έχετε παρά να αντιπαρατεθείτε. Εκτός αν ξέρετε να κερδίζετε μόνο όταν παίζετε χωρίς αντίπαλο.

Δωροθέα Π. είπε...

Καρατάσο και λοιποί

Πολύς κόσμος θέλει να ακούσει τις απόψεις σας.
Μέχρι πριν λίγα χρόνια ξέραμε ότι είστε δημιούργημα του Τίτο. Μετά μάθαμε ότι η ελληνική αριστερά τουλάχιστον 20 χρόνια νωρίτερα σας υπερασπιζόταν ως Μακεδόνες. Μετά μάθαμε ότι ακόμα νωρίτερα η ελληνική πολιτεία έλεγε εσάς Μακεδόνες και τη γλώσσα σας Μακεδονική. Ξέραμε ότι στην εθνική αντίσταση συμμετείχαν πολλοί δικοί σας, αλλά και πολλοί καλοδέχτηκαν τα βουλγαρικά στρατεύματα ως απελευθερωτές.
Μακεδόνες ασφαλώς έχετε δικαίωμα να λέγεστε. Όμως δημιουργείτε η εντύπωση ότι δεν αναγνωρίζετε αυτό το δικαίωμα και σε εμές τους άλλους. Οι ελληνόφωνοι ντόπιοι της Μακεδονίας δεν έχουν το δικαίωμα να λέγονται Μακεδόνες?
Ο τρόπος, όμως, που προβέλετε τα στοιχεία και τις απόψεις σας, και κυρίως το μέσον δια του οποίου τις προβάλετε, δεν είναι ο καλύτερος δυνατός. Τα ερασιτεχνικά σας μπλοκ δεν προσφέρουν ικανοποιητικό βήμα διαλόγου. Ίσως πρέπει να ξοδέψετε λίγα χρήματα και να φτιάξετε ένα πιό άρτιο μπλοκ, τουλάχιστον του επιπέδου αυτού που έχει ο Ακρίτας και οι άλλοι που σας ανεβοκατεβάζουν ως Βουλγάρους ή Έλληνες.
Η καλύτερη λύση βέβαια είναι να δημιουργηθεί κάποιο μπλοκ από κάποιους αντικειμενικούς διανοούμενους ή φοιτητές, όπου θα εκτίθενται οι σοβαρές θέσεις των δύο πλευρών.
Η πρότασή μου είναι να το επιδιώξετε.

akritas είπε...

Karatasho ποιο σχόλιο μου δεν δημοσίευσες αλλά και το κυριότερο ποιο από την πλευρά σου ΕΓΩ δεν άφησα ή κάτι παρεμφερές να δημοσιεύσω?
Για να ξεκαθαρίζουμε τα πράματα.

Karatasho είπε...

akritas
Ήρθε σχόλιο, και μάλιστα μόλις δύο ώρες μετά την τελευταία ανάρτηση, το οποίο είχε ως όνομα υποβολής το Akritas.
Καθόλου απίθανο να ήταν προβοκατόρικο. Δεν ξέρω αν υπάρχει τρόπος επαλήθευσης.
Αν είναι έτσι, έχεις δίκιο να διαμαρτύρεσαι.

Ανώνυμος είπε...

Την περιοδο της ελληνικης επαναστασης υπαρχει μονο το εθνος των Ρωμιων/Ελληνων αντιθετικα προς τους Οθωμανους μουσουλμανους που αναδυεται μεσα απο την αναπτυξη μιας ελληνικης αστικης ταξης (ελληνοφωνης και μη)και το καμινι του εθνικοαπελευθερωτικου αγωνα 1821.
Οι Μακεδονες που συμμετειχαν στην επανασταση στη Ναουσα και κατεβηκαν μετα στη Νοτια Ελλαδα πολεμωντας απο το 1822-1829 εγιναν Ελληνες οπως και ολοι οι αλλοι ελληνοφωνοι, βλαχοφωνοι, αρβανιτοφωνοι Ρωμιοι επαναστατες της Νοτιας Ελλαδας.
Η ταυτοτητα τους σφραγιστηκε για παντα απο την επανασταση υπο την ηγεμονια της ιδεολογιας του φιλελευθερου εθνικου αστικου κρατους και ο Ρωμιος εγινε Ελληνας ανεξαρτητα απο τις οποιες υπαρκτες δυτικες επιρροες.

Αντιθετα την περιοδο του Ιλιντεν το Ρωμιος υπαρχει αντιθετικα με το Βουλγαρος, Ρουμανος, Σερβος που εχουν αναδυθει επισης ως εθνη και εθνικες επιλογες για τους Μακεδονες.Η ταυτοτητα του Μακεδονα αντιθετα διατηρει ενα προκαπιταλιστικο προσημο και αναφορα (δεν εχει αναδυθει ακομα ως εθνικη ταυτοτητα κατι που συνεβη με μαζικους ορους μετα το 1945 στη Μακεδονια του Βαρδαρη). Στη διαδικασια μετασχηματισμου των προκαπιταλιστικων ταυτοτητων σε εθνικες ταυτοτητες οι τελευταιες αποτελουν επιλογες παραταξης πριν παγιωθουν ως οριστικες εθνικες "φυσικες" επιλογες.
Γι αυτο και γειτονικα χωρια,οικογενειες,αδελφια επιλεγουν διαφορετικα εθνη,χωριζονται με βιαιο τροπο.
Γραικομανοι,Βουγκαρομανοι,Σερβομανοι υπηρχαν πολυ πριν το 1913 και φυσικα δεν ηταν το μηχανιστικο αποτελεσμα ξενης προπαγανδας πανω στους ανυποψιαστους και αθωους Μακεδονες.Ηταν το αποτελεσμα του τροπου με τον οποιο η Μακεδονια περασε απο τον ασιατικο τροπο παραγωγης και την Οθωμανικη αυτοκρατορια στον καπιταλισμο και στα εθνικα κρατη.

Karatasho είπε...

Ανώνυμε 8,57

Είναι γεγονός αναμφισβήτητο, ότι η χειραφέτηση των εθνών συντελέστηκε στα πλαίσια της διαδικασίας του κοινωνικοπολιτικού μετασχηματισμού των των φεουδαρχικών θεσμών σε αστικοδημοκρατικού τύπου καθεστώτα. Αυτό βέβαια στα Βαλκάνια ήρθε σαν αντανάκλαση της δυτικοευρωπαϊκής διαδικασίας.
Είναι ένα από τα ζητήματα που θα ασχοληθεί το μπλογκ. Όμως νομίζω πριν φτάσουμε σε αυτή τη συζήτηση, οι συμμετέχοντες, μεταξύ των οποίων και οι αναγνώστες, πρέπει να γνωρίζουν αρκετά βασικά πράγματα σχετικά με το Μακεδονικό και το Ρωμαίϊκο Ζήτημα, τα οποία σήμερα στην πλειοψηφία τους αγνοούν.
Αλλιώς θα οδηγηθούμε στο φαινόμενο, όπου ομάδες με περιορισμένες γνώσεις οδηγούνται στην παρακολούθηση διαλέξεων που απευθύνονται σε ακαδημαϊκούς.
Για το λόγο αυτό, στο μπλογκ, όπως και στα άλλα μακεδονικά μπλογκ, θα μπούνε και άρθρα με στοιχεία τα οποία σε αρκετούς είναι γνωστά.. Μην αγνοούμε όμως, ότι στο ιντερνετ προκύπτει ένα νέο αναγνωστικό κοινό, το οποίο δεν έχει διαβάσει Κωστόπουλο, Λιθοξόου, Πετσίβα, Νακρατζά, Ζόρα κλπ.
Έτσι, ως προς το σχόλιό σου, έχω να παρατηρήσω, ότι αγνοείς το γεγονός ότι μέρος της εθνικής ταυτότητας είναι και η πολιτιστική ταυτότητα και αυτό είναι μια διαρκής διαδικασία, και φυσικά όχι μόνο των τελευταίων αιώνων.
Αν κάποιοι δεν προσέξουν καλά το σχόλιό σου, θα σχηματίσουν την εντύπωση, ότι έχουν δίκιο όσοι υποστηρίζουν τη δημιουργία του Μακεδονικού έθνους «μετά το 1945» από τον Τίτο.

Ανώνυμος είπε...

Μήπως και εσείς λόγω των ανθελληνικών αισθημάτων σας τα ισοπεδώνετε όλα?
Οι σλάβοι εγκατασταθηκαν όντως στην Πελοπόνησο σαν γεωργοί και κτηνοτρόφοι, αλλά στις μεγάλες πόλεις όπως η Κόρινθος και η Πάτρα δεν φαίνεται να κυριάρχησαν. Οι αρχαίοι Έλληνες τι έγιναν? Εξατμίστηκαν?

Karatasho είπε...

Ανώνυμε 16,43
Το άθρο περι Αλβανοσλάβων, που κυρίως έκαναν την επανάσταση, δεν το έκανα για να ικανοποιήσω κάποια "ανθελληνικά" αισθήματα, αλλά για να βοηθήσω να καταλάβει ο κόσμος, ότι οι Νεοέλληνες δεν είναι διαφορετικό κράμα από τους βόρειους γείτονές τους.
Ειδικά σε όσους αναφέρουν τους κατοίκους της Δημ.Μακεδονίας, ως "Σλαβο-Αλβανικό συνοθύλευμα" το οποίο δεν μπορεί να αποκαλείται Μακεδόνες και η Χώρα Μακεδονία.
Οι αρχαίοι Έλληνες ασφαλώς δεν εξατμήστηκαν, αλλά διασκρπίστηκαν και ενσωματώθηκαν με άλλους πληθυσμούς. Στην Πελοπόνησο έχει καταγραφεί και εγκατάσταση Ρωμαίων, Φράγκων, Βενετών κ.α.
Οι κατακτητές κατα κανόνα εγκαθίστανται σε αστικά κέντρα. Η Κόρινθος καταστράφηκε, εκτός από σεισμούς, και από τους Ρωμαίους ή τους Γότθους. Και βέβαια οι κατακτητές που την ξανάκτισαν, δεν το έκαναν για να την παραδώσουν στους παλαιούς της κατοίκους.
Η Πάτρα είναι καθαρά δημιούργημα των Δυτικών. Ήταν η πύλη εισόδου στην Ελλάδα. Στο άρθρο μου δεν τους ανέφερα όλους, γιατί τα κίνητρά μου είναι περισσότερο πολιτικά παρά ακαδημαϊκά.

akritas είπε...

Βάστα λίγο Karatasho. Όταν χρησιμοποιείς πολιτικά κίνητρα σε ιστορικό άρθρο τότε χάνεις την ουσία αυτού που θέλεις να δείξεις. Ο Οστρογκόρσκυ παλιότερα αλλά και ο Κούρτα στην σημερινή μας εποχή έχουν αποδείξει ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ και ΙΣΤΟΡΙΚΑ ότι η Πελοπόννησος αλλά και γενικά η Κεντρική και Νότια Ελλάδα στα 200 αυτά χρόνια υπήρχε Ελληνική παρουσία. Για αυτό π.χ έχουμε την επισκοπή της Νέας Πάτρας ή την πόλη της Υπάτης (Λαμία) και πολλά άλλλα. Και μάλιστα όλοι συγκλίνουν ότι οι Αβαρό-σκλαβηνών δεν μπήκαν από τον Ισθμό αλλά μεταξύ Ιτέας και Ναυπάκτου. Περιττό να σου πω ότι τα ίδια αρχαιολογικά ευρήματα βρέθηκαν και στην Αθήνα η οποία ερημώθηκε επί Τουρκοκρατίας.

Σε ότι αφορά το πολτικό σου στόχο το πρόβλημα του ονόματος είναι ότι θέλετε να επιβάλετε σε 2,5 εκ Μακεδόνες να αλλάξουν ή και να ξεχάσουν αυταρχικά την Μακεδονική πολιτιστική τους ταυτότητα. Και μην μου αρχίσεις τα παραμύθια περί προσφύγων διότι όταν ήρθαν οι πρόσφυγες από την Μικρά Ασία ήδη υπήρχαν στην Μακεδονία 600.000 Έλληνες όπως και εσείς κατά το παρελθόν η πλειοψηφία σας Βουλγαρο-σερβο-φέρνανε.

Και να στο ξαναπώ. Το να "χτυπάτε" την ελληνική ταυτότητα για να σβήσετε το δικό σας παρελθόν θα σας φέρει από εκεί που ξεκινήσατε. Η μοντέρνα Ελληνική ταυτότητα σαφέστατα είναι ένα μωσαϊκό εθνοτήτων που αμαγαλμοποιήθηκε μέσω της γλώσσας, των παραδόσεων και της θρησκείας. Εσείς γιατί κρύβεται το βουλγαρικό και σερβικό εθνοτικό παρελθόν σας ?

Karatasho είπε...

Akritas
Όταν λέω 'οτι τα κίνητρά μου είναι πολιτικά, δεν σημαίνει ότι αλλοιώνω ιστορικά στοιχεία αλλά επιλέγω από αυτά, εκείνα που μου χρειάζονται για να τεκμηριώσω την θέση μου για κάποιο ζήτημα.

Για το ζήτημα του αυτοπροσδιορισμού μας ως Μακεδόνες σε σχέση με το δικαίωμα των υπολοίπων κατοίκων της Μακεδονίας να αποκαλούνται Μακεδόνες, δεν θέλω να απαντήσω μέσω ενός Σχολίου αλλά μέσω μιας νέας ανάρτησης τις επόμενες μέρες. Το ίδιο και με το θέμα του "βουλγαρικού", "σερβικού", "ελληνικού" παρελθόντος, που έθεσε και η

Δωροθέα Π.
και άλλοι, καθώς είναι μεγάλο ζήτημα.

Δεν "χτυπάμε" την ελληνική ταυτότητα. Η μακεδονική ταυτότητα, η οποία και βέβαια έχει και ελληνικά στοιχεία, είναι εκείνη που χτυπιέται από εσάς. Ή μήπως η Κυριλλική γραφή και η γλώσσα των Ντόπιων δεν είναι μέρος της μακεδονικής ταυτότητας?

Τα Κυριλικά έχουν και ελληνικά και λατινικά στοιχεία. Χαρακτηρίζονται σλαβικά, επειδή τα χρησημοποίησαν σλαβόφωνοι λαοί.
Το όνομα Σόλουν της Θεσσαλονίκης που χρησμοποιούν οι ντόπιοι, δε νομίζω ότι είναι σλαβικό, αλλά λατινικό.
Σολ, στα μακεδονικά είναι το αλάτι και εκεί αποδίδουν την ονομασία Σόλουν. Αυτό όμως δεν ευσταθεί, γιατί αν υποθέσουμε ότι το επέβαλαν οι σλάβοι, επειδή προμηθεύονταν από εκεί αλάτι, θα το έλεγαν Σόλιτσα, Σόλιστα ή Σόλεβο. Η πόλη ήταν Ρωμαϊκό αστικό κέντρο και ουδέποτε κυριεύτηκε από "σλάβους", αλλά και το αλάτι ήταν εμπόρευμα που υπήρχε σε όλες τις μικρες και μεγάλες πόλεις.

Sol στα λατινικά είναι ο ήλιος και ως επίθετο είναι ο επιφανής, ο έξοχος. Luna είναι το φεγγάρι.
΄Οταν ήρθαν οι Ρωμαίοι στη Σαλονίκη, αυτή ήταν μικρή πόλη, επίνειο της Πέλλας, που ήταν πρωτεύουσα της ομώνυμης περιφέρειας, όπου ήταν εγκατεστημένη η Ρωμαϊκή διοίκηση.
Η Θεσσαλονίκη βρισκόταν ακριβώς στο σημείο από όπου έβγαινε ο ήλιος και το sol (έξοχο) φεγγάρι.
Οι Ρωμαίοι είχαν λόγους να αλλάξουν το όνομα της Θεσσαλονίκης. Θύμιζε την κόρη του Φιλίππου και αδελφή του Μεγαλέξανδρου, άρα τη μακεδονική βασιλική δυναστεία, κάτι που οι Ρωμαίοι ήθελαν να σβήσουν από τη μνήμη των Μακεδόνων.
Πιθανόν να θύμιζε και τη νίκη επί των Θεσσαλών, που κατά την εισβολή των Ρωμαίων στη Μακεδονία ήταν σύμμαχοι των Ρωμαίων. Άρα το όνομα Θεσσαλονίκη ήταν δυσάρεστο γι΄αυτούς τους συμμάχους. Έτσι επέβαλαν ένα άλλο όνομα άχρωμο πολιτικά, όπως επέβαλαν σε εμάς το "Ντόπιοι", που είναι πολιτικά άχρωμο και ακίνδυνο.
Αν υπαρχουν άλλες εκδοχές, καλό είναι να τις ακούσουμε.

Ανώνυμος είπε...

Κατα τη Ρωμαϊκή εποχή η πόλη συνέχιζε να αποκαλείται Θεσσαλονίκη, όπως για παράδειγμα στην Επιστολή του Αποστόλου Παύλου προς Θεσσαλονικείς.
Αν είναι έτσι, γιατί την αποκαλούν Σόλουν και οι Βούλγαροι, οι Σέρβοι κ.α.?

Karatasho είπε...

Ανώνυμε 09:23

Εκείνη την εποχή δεν υπήρχε εκπαιδευτικό σύστημα,ούτε ΜΜΕ, ούτε κρατικός προπαγανδιστικός μηχανισμός ανάλογος με τους σημερινούς, για να φτάσουν οι αποφάσεις σε όλη την αυτοκρατορία. Εξ άλλου με την πάροδο του χρόνου εξέλειπε ο κίνδυνος αναβίωσης της μακεδονικής αυτοκρατορίας και μαζί και η επικινδυνότητα της ονομασίας.
Οι ντόπιοι πάντως της Μακεδονίας την αποκαλούσαν ανέκαθεν Σόλουν. Παρόμοιο είναι και το όνομα της Ιαπωνίας, η οποία αποκαλείται και Χώρα του Ανατέλοντος Ηλίου.
Οι άλλοι λαοί των Βαλκανίων υποθέτω ότι υιοθέτησαν το όνομα, μεσω της υιοθέτησης της Κυριλικής γραφής και του Χριστιανισμού τον οποίο διδάχθηκαν μέσω της μακεδονικής γλώσσας εκείνης της εποχής. Υπ'όψη ότι οι πρώτες μεταφράσεις των Ευαγγελίων έγιναν από τους Θεσσαλονικείς Κύριλλο και Μεθόδιο στη διάλεκτο της περιοχής Σοχού Λαγκαδά Θεσσαλονίκης.

Akritas 01:23

Όσοι από τους κατοίκους των Σκοπίων και της υπόλοιπης Δημοκρατίας της Μακεδονίας υποστηρίζουν την καταγωγή τους από τους αρχαίους Μακεδόνες, έχουν το δικαίωμα να το κάνουν στον ίδιο ακριβώς βαθμό που το κάνουν όσοι στην Ελλάδα υποστηρίζουν την καταγωγή τους από τους αρχαίους Έλληνες.

Ανώνυμος είπε...

Markos Mpotsaris = Marko Botssfaro
katagogi apo periferia Voden/Edessa

2 σχόλια:

  1. Φίλε καρατάσο δεν είναι το ίδιο. Εμείς οι νεο-έλληνες λεγόμαστε έτσι ακριβώς επειδή μιλούμε μια νεοέλληνικη γλωσσα. εσεις γιατι να λεγεστε μακεδόνες? για ποια μακεδονική γλώσσα αναφέρεσαι στους κυριλλο και μεθόδιο, για την αρχαιά Σλαβονική μήπως? αυτό ηταν το όνομα της τοτε και όχι μακεδονική, απλά επείδη την δημιούργησαν απο τους σλάβους ΕΠΟΙΚΟΥΣ της μακεδονίας, δεν είναι και μακεδονική!! η ονομάσια σας ντόποιοι ήταν για να σας ξεχωρίζουν απο τους πρόσφυγες. Οι νεοέλληνες είμαστε απογονοι των όσων ανέφερες και μάλιστα εμεέις οι πρόσφυγες ακόμη περισσοτέρων(αλλοεθνών), αλλα μέσα απο την υπεροχή του ελληνικού πολιτισμού τους αφομοιώσαμε καιπροέκυψε το νεοελληνικό έθνος. εσεις με μόνη τη γεωγραφία της μακεδονίας πως απαιτείται το καθαρό όνομα μακεδόνας? το σλαβομακεδόνας σας χαλάει?μη με πεις αλβανοέλληνα ή σλαβοέλληνα. πάνε αυτοι να ταν και άλλοι. μόνο βιολογικά συνδεόμαστε, πολιτισμικά η ελληνική γλώσσα ώς ανώτερη(χωρίς να υποδηλώνει ρατσισμο), επισκίασε όλες τις άλλες. Σωστος ο ακρίτας!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος29/1/16 12:27

    Αρβανίτες (παραφθορά του Αλβανίτες) ήταν οι Καραϊσκάκης, Μπότσαρης, Ανδρούτσος, Τζαβέλας, Μιαούλης, Μπουμπουλίνα κ.α.
    Ο ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗΣ ΤΟΣΟ Η ΜΑΝΑ ΤΟΥ ΟΣΟ ΚΑΙ ΟΙ ΠΙΘΑΝΟΙ ΠΑΤΕΡΑΔΕΣ ΤΟΥ [ΜΑΛΛΟΝ Ο ΚΑΡΑΙΣΚΟΣ Ο ΑΚΑΡΝΑΝΑΣ]ΗΤΑΝ ΕΛΛΗΝΟΦΩΝΟΙ.....
    ΕΝΩ Ο ΑΝΔΡΟΥΤΣΟΣ ΕΙΧΕ ΠΑΤΕΡΑ ΑΡΒΑΝΙΤΗ ΚΑΙ Η ΜΑΝΑ ΤΟΥ ΗΤΑΝ ΗΠΕΙΡΩΤΙΣΑ , ΜΗ ΑΡΒΑΝΙΤΙΣΑ....
    ΕΠΙΣΗΣ ΟΙ ΣΟΥΛΙΩΤΕΣ ΩΣ ΓΝΩΣΤΟΝ ΗΤΑΝ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΜΙΞΗ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΑΡΒΑΝΙΤΩΝ ΔΙΓΛΩΣΣΩΝ ΤΗΣ ΗΠΕΙΡΟΥ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΟΦΩΝΩΝ ΗΠΕΙΡΩΤΩΝ...ΔΕΝ ΤΟ ΛΕΩ ΕΓΩ...ΑΛΛΑ Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ , Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ , Η ΠΡΟ ΤΟΥ 1821 ΔΙΓΛΩΣΣΙΑ ΤΩΝ ΣΟΥΛΙΩΤΩΝ ΚΑΙ Η ΕΘΝΙΚΗ ΤΟΥΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΠΟΛΥ ΠΡΙΝ ΤΟ 1821 ....
    Ο αδελφός μάλιστα του Οδυσσέα Ανδρούτσου, Κωνσταντίνος, διετέλεσε υποδιοικητής του αλβανικού συντάγματος που είχαν δημιουργήσει οι Άγγλοι στα Επτάνησα.
    ΤΟ ΟΤΙ ΤΟ ΟΝΟΜΑΣΑΝΕ ΑΛΒΑΝΙΚΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΔΕΝ ΔΕΙΧΝΕΙ ΤΗΝ ΕΘΝΟΛΙΓΙΚΗ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΕΜΙΣΤΩΝ ΠΟΥ ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΟΥΣΑΝΕ ...Η ΟΝΟΜΑΣΙΑ ''ΑΛΒΑΝΙΚΟ'' ΔΟΘΗΚΕ ΚΑΘΑΡΑ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ....ΑΛΛΩΣΤΕ ΟΠΟΙΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣΕΙ ΠΟΙΟΙ ΑΣΠΑΡΤΙΖΑΝ ΤΟ ΥΠΟΤΙΘΕΤΕ ''ΑΛΒΑΝΙΚΟ'' ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΠΟΙΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΚΑΤΑΓΟΝΤΑΝ ΘΑ ΤΟ ΑΝΤΙΛΗΦΘΕΙ...
    ΑΣ ΗΜΑΣΤΕ ΛΟΙΠΟΝ ΑΚΡΙΒΗΣ ΑΝ ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΓΡΑΦΟΥΜΕ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΥΘΙΣΤΟΡΙΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή