Κυριακή 10 Μαΐου 2009

Ο Κύριλλος και ο Μεθόδιος τιμώνται, η κυριλλική γραφή και γλώσσα καταδιώκονται

Στις 11 Μαϊου εορτάζεται η μνήμη των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου από την εκκλησία της Ελλάδας. Η εορτή καθιερώθηκε μόλις τη δεκαετία του ’60.

Το Μάϊο του 1993, όταν ο εθνικιστικός πυρετός για το Μακεδονικό ήταν στο απόγειό του, το Υπουργείο Παιδείας με εγκύκλιό του έδωσε εντολή να τιμηθεί η γιορτή «με εκκλησιασμό όλων των μαθητών» και «ομιλία για τη ζωή και το έργο των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου».

Οι ακτιβιστές της ΜΑ.ΚΙ.Β.Ε. επαίνεσαν αμέσως, μέσω της εφημερίδας «Ζόρα», εκείνη την ενέργεια της κυβέρνησης, γιατί τιμούσε επιτέλους δυο μεγάλες προσωπικότητες της Μακεδονίας, διεθνούς μάλιστα εμβέλειας.
Προχώρησαν, όμως, και σε μία παραίνεση που προκάλεσε αμηχανία:
«Καιρός είναι να τιμηθεί και το έργο τους, που είναι η κυριλλική γραφή και η διαμόρφωση της γλώσσας στην οποία μετέφρασαν τα εκκλησιαστικά συγγράμματα».

Μόνο χάρη στην αναζωπύρωση του Μακεδονικού στις αρχές της δεκαετίας του ’90 θυμήθηκαν τους δυο Μακεδόνες αγίους. Αυτούς τους Θεσσαλονικείς τιμούσαν μέχρι τότε σε πάρα πολλές χώρες, κυρίως της ανατολικής Ευρώπης, ενώ στον τόπο καταγωγής τους καθόλου.
Το 1980 ο πάπας Ιωάννης Παύλος ο Β’ τους ανακήρυξε σε συμπροστάτες της Ευρώπης μαζί με τον Άγιο Βενέδικτο.
Επί πλέον όλοι τους ήξεραν ως σλαβόφωνους Μακεδόνες, κάτι που, λόγω Μακεδονικού έπρεπε να αλλάξει.

Στη Θεσσαλονίκη ολοκλήρωσαν σε χρόνο ρεκόρ ιερό ναό προς τιμή τους.
Το 1992 δημιούργησαν χορωδία του Ι.Ν. Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου, η οποία βέβαια δεν ψέλνει στη γλώσσα τους, ούτε προωθεί την κυριλλική γραφή. Δημιουργήθηκε για πολιτικούς λόγους
Η χορωδία προωθήθηκε από την ελλαδική εκκλησία και κυρίως από τον αντιμακεδόνα μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Άνθιμο, και δεν περιορίζεται στην εξυπηρέτηση των αναγκών του ναού, αλλά κάνει δεκάδες περιοδείες στην Ελλάδα και το εξωτερικό (πάνω από 250!!!).

Υπόψη ότι ο Άνθιμος κατάγεται από τον Πύργο Ηλείας και το επώνυμό του είναι Ρούσας. Ρούσα στα μακεδονικά λέγεται η ξανθή. Προφανώς κατάγεται από τους εξελληνισμένους Σλάβους της Πελλοπονήσου.
Υποστηρίζει όμως, όπως και πολλοί άλλοι, ότι οι Κύριλλος και Μεθόδιος «δεν είναι Σλάβοι, αλλά Έλληνες ιεραπόστολοι».
Ότι λάμπει από το παρελθόν, δικό τους είναι.
Αγνοούν ότι την εποχή εκείνη, καθώς και τουλάχιστον άλλα χίλια χρόνια πριν, δεν υπήρχε λαός ή άτομα που να αποκαλούνται Έλληνες στην καταγωγή.

Η ζωή και η δράση Κυρίλλου και Μεθοδίου

Ήταν γιοί του Ρωμαίου (Βυζαντινού) αξιωματούχου Λέοντα και γεννήθηκαν και μεγάλωσαν στη Θεσσαλονίκη. Υπάρχουν αναφορές που λένε ότι επισκέπτονταν συχνά τους συγγενείς τους στο Σοχό Θεσσαλονίκης, κάτι που σημαίνει ότι γενέτειρα των γονιών τους ή κάποιου από αυτούς ήταν ο Σοχός.

Ο μεγαλύτερος αδελφός, ο Μεθόδιος (820-885) είχε το κοσμικό όνομα Μιχαήλ και εκπαιδεύτηκε για να καταλάβει κρατικά αξιώματα.
Ο Κύριλλος (827-869) είχε το κοσμικό όνομα Κωνσταντίνος και σπούδασε φιλολογία, φιλοσοφία και θεολογία. Εκτός από τη μητρική του γλώσσα γνώριζε και ελληνικά, λατινικά, εβραϊκά, αραβικά κ.α.
Ήταν συνεργάτης του πατριάρχη Φώτιου, ο οποίος τον χρησιμοποίησε σε αποστολές όχι μόνο θρησκευτικού χαρακτήρα, αλλά και πολιτικού.
Το 860 τον έστειλε στην Κριμαία με σκοπό να διαδώσει εκεί το χριστιανισμό.

Το 862 ο ηγεμόνας της Μοραβίας (σημερινή Τσεχία) Ρόστισλαβ επεδίωξε συμμαχία με το Βυζάντιο, από το οποίο ζήτησε ιεροκήρυκες για να διδάξουν το χριστιανισμό στους λαούς της περιοχής. Ο λόγος ήταν καθαρά πολιτικός.

Ο Ροστισλαβ κατάφερε να αυτονομηθεί από την αυτοκρατορία των Φράγκων, οι οποίοι ως γνωστό αυτοαποκαλούνταν αυτοκράτορες της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και είχαν βλέψεις στα Βαλκάνια. Εκείνοι υπονόμευαν την αυτονομία του, χρησιμοποιώντας ως δούρειο ίππο τον χριστιανισμό του πάπα, ο οποίος είχε ως επίσημη γλώσσα τη λατινική.

Ο Ροστισλαβ αναγκάστηκε να στραφεί προς το Βυζάντιο και μιμούμενος το παράδειγμά του, που χρησιμοποιώντας ως ενοποιητικό στοιχείο τον ελληνόφωνο χριστιανισμό, είχε καταφέρει να επιβληθεί σε πολλούς λαούς, επιχείρησε να χρησιμοποιήσει τον χριστιανισμό ως στοιχείο ενίσχυσης της εξουσίας του.
Επειδή όμως οι λαοί της περιοχής, παρά τις λατινικές επιρροές, ομιλούσαν σλαβικές διαλέκτους, σκέφτηκε την ανάδειξη αυτών των διαλέκτων ως εκκλησιαστικής και κρατικής γλώσσας.

Ο αυτοκράτορας του Βυζαντίου Μιχαήλ Γ’ και ο πατριάρχης Φώτιος διείδαν τα εκκλησιαστικά και πολιτικά οφέλη και ως «συμμαχική βοήθεια» έστειλαν στον Ροστισλαβ του ιεραπόστολους Κύριλλο και Μεθόδιο.

Η επιλογή τους δεν μπορεί να ήταν τυχαία. Η δημιουργία αλφαβήτου και η μετάφραση των χριστιανικών βιβλίων σε μια άλλη γλώσσα, που μέχρι τότε δεν είχε δική της γραφή και δεν διδάσκονταν στις βυζαντινές σχολές, δεν είναι εύκολο να γίνει μέσα σε λίγους μήνες, από κάποιους που δε γνώριζαν καλά εκείνη τη γλώσσα και δεν είχαν ασχοληθεί σοβαρά με αυτό το ζήτημα.

Το 863 οι Κύριλλος και Μεθόδιος μαζί με μια ομάδα ιεραποστόλων εγκαταστάθηκαν στην πρωτεύουσα της Μοραβίας και δημιούργησαν σχολή, όπου δίδασκαν τη νέα γραφή που δημιούργησε ο Κύριλλος (κυριλλική) και τη γραμματική της γλώσσας. Παράλληλα άρχισαν να βαπτίζουν και τους πρώτους σλαβόφωνους χριστιανούς της περιοχής.

Όπως ήταν επόμενο ο γερμανο-λατινικός κλήρος δεν έβλεπε με καλό μάτι τη δράση των Θεσσαλονικέων ιεραποστόλων. Τους κατηγόρησε ότι παραβιάζουν το τριγλωσσικό δόγμα, βάσει του οποίου τα ιερά ευαγγέλια έπρεπε να διδάσκονται μόνο στα ελληνικά, λατινικά και εβραϊκά.

Ο Κύριλλος και ο Μεθόδιος οδηγήθηκαν στη Ρώμη για απολογία. Κατάφεραν όμως να πείσουν τον πάπα Ανδριανό Β΄, ότι δεν ήταν σωστό και δίκαιο, οι λαοί με σλαβικές γλώσσες να μη μπορούν να δοξολογούν το θεό στη γλώσσα τους.
Ο πάπας ενέκρινε το έργο τους και ευλόγησε τα βιβλία τους. Χειροτόνησε μάλιστα τον Μεθόδιο επίσκοπο Μοραβίας και Σλοβενίας.

Ο Κύριλλος παρέμεινε στη Ρώμη όπου λίγο αργότερα αρρώστησε και πέθανε (869). Η ταφή του έγινε με μεγάλες τιμές από τον πάπα.


Ο Μεθόδιος συνέχισε το έργο του, αλλά η εκθρόνιση του Ροστισλαβ από τους Φράγκους το 873 δημιούργησε πολλά προβλήματα στην ιεραποστολή. Το μεγαλύτερο μέρος της ιεραποστολής αναγκάστηκε να μετακινηθεί νοτιοανατολικά, όπου συνέχισε το έργο της.

Το Βυζάντιο προσπάθησε να προσεταιριστεί και πάλι τον Μεθόδιο, ο οποίος μετέβει στην Κωνσταντινούπολη και αποκατέστησε σε κάποιο βαθμό τις σχέσεις του με αυτό.
Μέχρι τότε οι λαοί του Βυζαντίου με διαφορετική μητρική γλώσσα από την επίσημη ελληνική, ήταν υποχρεωμένοι να μορφώνονται μόνο στα ελληνικά, κάτι που φυσικά προκαλούσε τη δυσαρέσκειά τους.
Η προσχώρηση των ιεραποστόλων της ομάδας του Κυρίλλου και Μεθοδίου στην παπική εκκλησία, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε αυτή τη δυσαρέσκεια.
Η αναγνώριση του πάπα στους σλαβόφωνους πληθυσμούς των Βαλκανίων να καλλιεργήσουν τη γλώσσα τους και να την χρησιμοποιούν ως εκκλησιαστική και λογοτεχνική γλώσσα, ήταν φυσικό να προκαλέσει την συμπάθειά τους και την στροφή τους προς αυτόν.

Ο φόβος ότι οι σλαβόφωνοι των Βαλκανίων θα στραφούν προς τον πάπα και τους Δυτικούς, είναι εκείνος που ανάγκασε το πολιτικοστρατιωτικό και εκκλησιαστικό κατεστημένο του Βυζαντίου να παραχωρήσει και να σεβαστεί αυτό το δικαίωμα στους σλαβόφωνους υπηκόους του.
Υπόψη ότι εκείνη η δυσαρέσκεια είχε οδηγήσει μεγάλο μέρος των σλαβόφωνων στη συστράτευση με τους Βούλγαρους, που το 852 αποσχίστηκαν από το Βυζάντιο και δημιούργησαν ανεξάρτητο κράτος. Από τότε οι Βυζαντινοί ταυτίζουν τους σλαβόφωνους με τους Βούλγαρους.

Το μεγαλύτερο μέρος της ιεραποστολής της Μοραβίας επέστρεψε στη Μακεδονία και δημιούργησε μορφωτικό και θεολογικό κίνημα με επίκεντρο την Οχρίδα.
Έτσι έγινε η αρχή της χειραφέτησης της μακεδονικής γλώσσας και λογοτεχνίας, η οποία βέβαια εντάσσεται στη σλαβική ομάδα γλωσσών, αλλά έχει και πολλά ελληνικά, λατινικά, αρχαιομακεδονικά, θρακο-ιλλυρικά και άλλα γλωσσικά στοιχεία.
Όλα αυτά τα στοιχεία, όσο και αν δεν αρέσει σε μερικούς, αποτελούν μέρος της μακεδονικής πολιτιστικής ταυτότητας.

Έναν αιώνα μετά θα δημιουργηθεί το κράτος του Σαμουήλ το οποίο θα ιδρύσει το πατριαρχείο Οχρίδας. Οι Βυζαντινοί, ακόμα και μετά την κατάλυση του κράτους του Σαμουήλ (1018), θα σεβαστούν το δικαίωμα των ντόπιων της Μακεδονίας να συνεχίσουν να καλλιεργούν την κουλτούρα τους, αλλά και δεν θα σταματήσουν να την υπονομεύουν όσο μπορούν, κάτι που συνεχίζουν μέχρι σήμερα.

Το Βυζάντιο αναγκάστηκε, πριν χίλια περίπου χρόνια, να επιτρέψει την καλλιέργεια της κυριλλικής γραφής και της μακεδονικής διαλέκτου της εποχής εκείνης, που εξελήχθηκε στη σύγχρονη μακεδονική γλώσσα.

Η Ελλάδα αναγκάστηκε για πολιτικούς λόγους να τιμήσει τους Θεσσαλονικείς θεμελιωτές της σύγχρονης μακεδονικής γλώσσας, Κύριλλο και Μεθόδιο, κάτι που δεν έκαμνε μέχρι το 1993.
Είναι μια καλή αρχή.

Οι Μακεδόνες ανέκαθεν τιμούσαν και θα συνεχίσουν να τιμούν τους Θεσσαλονικείς Αγίους Κύριλλο και Μεθόδιο.

13 σχόλια:

  1. Ανώνυμος10/5/09, 8:41 μ.μ.

    ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ . ΕΥΧΟΜΑΙ ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ ΝΑ ΤΙΜΟΥΝ ΟΙ ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ ΤΟΥΣ ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΚΥΡΙΛΛΟ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΙΟ, ΤΟ ΚΥΡΙΛΛΙΚΟ ΑΛΦΑΒΗΤΟ, ΤΗΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ, ΜΗΤΡΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΤΗΣ ΟΠΟΙΑΣ ΜΠΟΡΕΣΑΝ ΝΑ ΜΕΤΑΦΡΑΣΟΥΝ ΤΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ .ΑΝ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΜΗΤΡΙΚΗ ΤΟΥΣ ΓΛΩΣΣΑ Η ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΤΟΥ ΣΟΧΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΘΑ ΗΤΑΝ ΑΔΥΝΑΤΟΝ ΑΥΤΟ ΝΑ ΓΙΝΕΙ!
    ΟΙ ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ ΚΥΡΙΛΛΟΣ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΙΟΣ ΘΕΩΡΟΥΝΤΑΙ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΑΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΟΙ ΚΑΙ ΤΙΜΟΥΝΤΑΙ ΣΕ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ.
    ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ ΤΟΥΣ ΑΓΝΟΟΥΣΕ ΕΠΙΔΕΙΚΤΙΚΑ!!!
    ΟΤΑΝ ΑΥΤΟ ΟΜΩΣ ΗΤΑΝ ΠΛΕΟΝ ΑΝΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟ ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΧΡΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΛΙΑΣ ΓΝΩΣΤΗΣ ΦΑΝΑΡΙΩΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ , ΑΥΤΗ ΤΗΣ ΠΛΑΣΤΟΓΡΑΦΗΣΗΣ ΚΑΙ ΙΔΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΟΥΣ.
    ΕΤΣΙ ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΔΕΙΛΑ ΔΕΙΛΑ Η ΚΡΑΤΙΚΟΔΙΑΙΤΗ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΕΛΙΤ ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ ΟΤΙ Ο ΚΥΡΙΛΛΟΣ ΚΑΙ Ο ΜΕΘΟΔΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΕΣ....!!!
    ΕΤΣΙ ΜΕ ΧΡΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΜΕΝΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΚΕ ΜΕΓΑΛΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ.
    ΦΥΣΙΚΑ ΟΙ ΕΙΚΟΝΕΣ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΜΕ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΛΦΑΒΗΤΟ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΕ ΤΟ ΚΥΡΙΛΛΙΚΟ ΟΠΩΣ ΘΑ ΑΡΜΟΖΕ ΩΣ ΦΟΡΟΣ ΤΙΜΗΣ ΣΤΟΥΣ ΙΔΡΥΤΕΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΛΛΙΚΟΥ ΑΛΦΑΒΗΤΟΥ...!!!
    ΟΥΤΕ ΒΕΒΑΙΑ Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΚΥΡΙΛΛΙΚΩΝ ΕΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ!!!
    ΕΠΙΠΛΕΟΝ Η ΠΛΑΣΤΟΓΡΑΦΗΣΗ ΚΑΙ Η ΠΑΡΑΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗΣ ΤΟΥΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ Η "ΒΑΠΤΙΣΗ" ΤΟΥΣ ΣΕ ΕΘΝΙΚΑ ΕΛΛΗΝΕΣ, 12 ΑΙΩΝΕΣ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥΣ, ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΕΜΠΟΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΙΤΙΚΗ ΚΑΘΕΣΤΩΤΙΚΗ ΤΑΞΗ ΜΕ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΜΑ ΤΟΥΣ ΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΣΧΕΤΙΚΟΥ ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΙΣΤΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΑΣΕΒΕΙΑΣ ΤΩΝ ΚΑΤΑΚΤΗΤΩΝ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΧΩΡΩΝ ΣΕ ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ ΦΩΤΕΙΝΟ ΣΕ ΑΥΤΕΣ.
    ΠΡΑΞΗ ΠΟΥ ΟΥΤΕ Ο ΧΙΤΛΕΡ ΑΛΛΑ ΟΥΤΕ ΚΑΙ ΠΡΟΓΕΝΕΣΤΕΡΟΙ ΤΟΥ ΚΑΤΑΚΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ ΔΕΝ ΔΙΑΝΟΗΘΗΚΑΝ...
    ΟΙ ΕΘΝΙΚΑ ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ ΟΦΕΙΛΟΥΝ ΝΑ ΤΙΜΟΥΝ ΜΕ ΚΑΘΕ ΤΡΟΠΟ ΤΟΥΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ ΗΓΕΤΕΣ ΤΟΥΣ.
    ΕΙΤΕ ΒΑΠΤΙΖΟΝΤΑΣ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥΣ ΜΕ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΟΥΣ ΑΝΑΒΙΩΝΟΝΤΑΣ ΠΑΛΙΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ .
    ΕΙΤΕ ΔΙΟΡΓΑΝΩΝΟΝΤΑΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΕΣ ΤΕΛΕΤΕΣ ΜΕ ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΥΡΙΛΛΙΚΕΣ ΕΙΤΕ ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΑ ΚΥΡΙΛΛΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ.
    ΣΕ ΑΥΤΟ ΟΙ ΕΘΝΙΚΑ ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΘΑ ΒΟΗΘΗΘΟΥΝΕ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΑ ΕΛΛΗΝΟ-ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΑ ΚΑΙ ΜΑΚΕΔΟΝΟ-ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΕΞΙΚΑ ΠΟΥ ΣΥΝΤΟΜΑ ΘΑ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΣΤΑ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΩΣ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΝΗΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ.
    ΑΡΝΗΣΗ Μ-Ο-Ν-Α-Δ-Ι-Κ-Η ΣΤΙΣ 190 ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΚΕΣ ΧΩΡΕΣ-ΜΕΛΗ ΤΟΥ Ο.Η.Ε...!!!!!!!!!!!
    ΑΡΝΗΣΗ ΑΠΟ ΧΩΡΑ ΤΗΣ ΟΠΟΙΑΣ Η ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΠΡΙΝ 2500 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟΤΕΛΟΥΣΕ ΤΟ ΛΙΚΝΟ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΟΙΤΙΔΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ισως σε μερικούς να φάνηκε υπερβολική η φρασεολογία στο προηγούμενο σχόλιο, αλλά η πραγματικότητα την ξεπερνάει.
    Οι εικόνες με κυρική γραφή αφαιρέθηκαν από παλαιούς μακεδονικούς ναούς και όσοι ναοί είχαν κυριλλικά σε τοιχογραφίες αφαίθηκαν ασυντήρητοι και καταστράφηκαν. Τον θείο μου που τόλμησε τη δεκαετία του ΄60 να βαφτίσει το παιδί του Μεθόδιο, τον πήραν στην αστυνομία και τον χτύπησαν άσχημα.
    Τα ονόματα Κύριλλος και Μεθόδιος ήταν απαγορευμένα, όπως και Κύρε, Τραϊανός, Στοϊαν, Στόϊνα, Ντόστα, Ζλατάν και πολλά άλλα. Αυτοί οι βάρβαροι θέλουν να αποκαλούνται Έλληνες και δημοκράτες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος11/5/09, 11:20 π.μ.

    Τα Μακεδονικά Ονόματα αλλά και Επώνυμα απαγορεύονται μέχρι σήμερα , τρεις δεκαετίες πλήρους μέλους στην Ε.Ε . Για δε τις εικόνες και τις αγιογραφίες με κυριλλική γραφή ούτε λόγος να επιτραπεί η ύπαρξη τους . Για αυτό φροντίζουν οι διοικούντες την Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ελλάδος με την συνεργασία του αυτοονομαζόμενου Οικουμενικού(στην πραγματικότητα αποκλειστικά ελληνοορθόδοξου) Πατριαρχείου της Κωσταντινούπολης.
    Φυσικά οι ίδιοι μπορούν να χτίζουν χωρίς προβλήματα εκκλησίες στην "βάρβαρη" γειτονική Αλβανία στις οποίες οι εικόνες και οι αγιογραφίες είναι στα ελληνικά...
    Το ότι το πολιτικό-θρησκευτικό κατεστημένο στην Ελλάδα είναι ΕΘΝΙΚΙΣΤΙΚΟ και ΡΑΤΣΙΣΤΙΚΟ δεν είναι υπερβολή αλλά τραγική πραγματικότητα . Αυτό το γνωρίζουν σε όλο τον κόσμο , όπου πρόσφατα η Μέρκελ μίλησε για σημερινή ιδεολογία της Ελλάδας που παραπέμπει στον 19 αιώνα.
    Ο δε Ομπάμα πριν ενα μήνα στο τουρκικό κοινοβούλιο είπε ξεκάθαρα ότι η μικρασιατική εκστρατεία αποσκοπούσε στην αναβίωση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας σε ελληνική εκδοχή διακαές όνειρο του ελληνικού εθνικισμού , ιδιαίτερα από την εποχή της Μεγάλης Ιδέας . Εκτελεστής δε αυτού του έργου ο "έλληνας δημοκράτης" Βενιζέλος , όπως και εμπνευστής και εκτελεστής του απεχθούς και αντιευρωπαϊκού εμπάργκο κατά της Δημοκρατίας της Μακεδονίας άλλος ένας "έλληνας δημοκράτης" ο Ανδρέας Παπανδρέου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος11/5/09, 11:43 π.μ.

    Αδέρφια Μακεδόνες
    ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΚΑΛΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μερικά από τα έργα που μετέφρασαν από τα Ελληνικά στα σλαυικά οι Κύριλλος και Μεθόδιος ήταν :

    -oλόκληρη η Αγία Γραφή
    - το "Βυζαντινό Ευαγγελιστάριο" που περιλάμβανε τις προοριζόμενες για λειτουργική χρήση περικοπές των Ευαγγελίων
    - το "Ωρολόγιον" με όλη την ακολουθία και συναξάρια
    - το βιβλίο: "Ο λόγος περί αληθούς πίστεως"
    - το "Εγκώμιον" στον 'Αγιο Γρηγόριο το Θεολόγο
    - τον "Κανόνα" προς τιμήν του Αγίου Δημητρίου- την "Αγίων ανδρών Βίβλο" με αποφθέγματα των Πατέρων της Εκκλησίας
    - το "Νομοκανόνα" του Ιωάννου του Σχολαστικού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος11/5/09, 12:20 μ.μ.

    Οι καθημερινοί χρήστες του Θεσσαλονικιώτικου Κυριλλικού Αλβφάβητου σε όλο τον κόσμο ξεπερνούν τα 300.000.000 ανθρώπους.
    Οι καθημερινοί χρήστες του Αττικού αλφάβητου σε όλο τον κόσμο δεν ξεπερνούν τα 20.000.000
    Χαρακτηριστικό της ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗΣ γλώσσας είναι ότι και με την βοήθεια του κυριλλικού αλφαβήτου διαβάζεται ακριβώς όπως γράφεται, δηλαδή αρκεί μόνο η γνώση του αλφάβητου για να προφέρεις και να διαβάσεις ένα κείμενο στη μακεδονική γλώσσα , ασχέτως αν το κατανοείς...!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος11/5/09, 2:19 μ.μ.

    Συμφωνα με τη μακεδονική έκδοση της wikipedia (κλικ εδώ) η εκκλησια Κωνσταντίνου και Ελένης στα Γιαννιτσα, παλαιά ήταν αφιερωμένη στους Κύριλλο και Μεθόδιο.
    Μεχρι και οι εκκλησιες έπεσαν θύματα της πολιτικής των μετονομασιών όπου δεν μπορουσαν να γκρεμιστούν ή να αφεθουν στην εγκατάληψη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Σύμφωνα με δημοσίευμα της Καθημερινής (30-3-09)δμιουργήθηκε Κέντρο Μελέτης Πολιτιστικής Κληρονομιάς Κυρίλλου και Μεθοδίου, που θα λειτουργεί υπό την αιγίδα του Δήμου Θεσσαλονίκης.
    Ο λόγος φαίνεται στο παρακάτω απόσπασμα του δημοσιεύματος:
    «Κέντρα και ιδρύματα που φέρουν το όνομα των Θεσσαλονικέων αδελφών υπάρχουν σε διάφορες σλαβικές χώρες με προεξάρχον εκείνο της Σόφιας, το οποίο αναπτύσσει από ετών μεγάλη εκδοτική και επιστημονική δραστηριότητα, υποστηρίζοντας πάντοτε ότι αυτοί ήταν Σλάβοι», αναφέρει στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο Αντώνιος - Αιμίλιος Ταχιάος, ομότιμος καθηγητής της Ιστορίας και Γραμματείας των Ορθοδόξων Σλαβικών Εκκλησιών του Τμήματος Θεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

    Τονίζει, παράλληλα, ότι η απουσία ανάλογου κέντρου από την Ελλάδα επιτρέπει να δημιουργείται η εντύπωση ότι οι δύο μεγάλες αυτές προσωπικότητες δεν ήταν Έλληνες στην καταγωγή αλλά Σλάβοι. Για το λόγο αυτό, η δημιουργία του Κέντρου καλύπτει μια επείγουσα επιστημονική και εθνική ανάγκη, δεδομένου ότι τους αδελφούς Κύριλλο και Μεθόδιο τιμά ολόκληρος ο ευρωπαϊκός κόσμος."

    Η "εθνική ανάγκη" να παρουσιαστούν ως 'Ελληνες, είναι η δημιουργία του Κέντρου.
    Παραβλέπουν όμως το γεγονός, ότι εκείνη την εποχή δεν υπήρχε ελληνικό έθνος.
    Οι Βούλγαροι τους παρουσιάζουν ως Βούλγαρους. Τώρα πως γίνεται ο πατέρας των Κυρίλλου και Μεθοδίου να ήταν Βούλγαρος και να ήταν ανώτατος στρατιωτικός αξιωματούχος του Βυζαντίου, όταν εκείνη την εποχή υπήρχε ανεξάρτητο Βουλγαρικό κράτος (από το 852) εχθρικό προς το Βυζάντιο?
    Η πολιτική σκοπιμότητα, οδηγεί σε αντιεπιστιμονικά συμπεράσματα.

    Η δημιουργία του Κέντρου είναι μια έκφραση ανάδειξης της μακεδονικής ταυτότητας, που παρά την απέλπιδα προσπάθεια να ενταφιαστεί και σε πείσμα των αντιπάλων της, αναδεικνύεται σιγά - σιγά από την ιστορική συγκυρία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμος11/5/09, 11:19 μ.μ.

    Η Δημοκρατία της Μακεδονίας έχει ονομάσει από την ιδρυσή του το μεγαλύτερο πανεπιστήμιο της χώρας σε Πανεπιστήμιο Κυρίλλου και Μεθοδίου προς τιμή τους.
    Με δεδομένο οτι η Ελληνική Δημοκρατία έχει εμμονή στις μετονομασίες θα ήταν καλή ιδέα να μετονομαστεί το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης σε Πανεπιστήμιο Κυρίλλου και Μεθοδίου με ταυτόχρονη δημιουργια τμήματος μακεδονικής γλώσσας προς τιμή τους.
    Πιστεύω οτι η Δημοκρατία της Μακεδονίας οχι μονο δεν θα έφερνε αντιρήσεις αλλά θα χαιρέτιζε μια τετοια κίνηση, όπως, θα την χαιρετίσουν όλες χώρες της Ευρώπης που τιμούν τον Κυρίλλο και Μεθοδίο ως ισαποστόλους. Και ορθόδοξοι και καθολικοί χριστιανοί.
    Μπορεί η Ελληνική Δημοκρατία, και πιο συγκεκριμένα οι αρμόδιοι φορείς της Θεσσαλονίκης, να κάνουν μια τέτοια γενναία μετονομασία για να τιμήσουν του δυο Μακεδόνες;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ανώνυμος12/5/09, 1:57 μ.μ.

    ΚΑΛΗ Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΟΜΩΣ ΟΙ ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ ΣΕΒΟΝΤΑΙ ΤΟΝ ΦΙΛΟΣΟΦΟ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟΥ, ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ. ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΘΑ ΗΤΑΝ Η ΜΕΤΟΝΟΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ,ΠΡΩΗΝ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΣΕ ΚΥΡΙΛΛΟΥ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΙΟΥ,ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΚΑΙ ΔΙΑΘΕΤΕΙ ΤΜΗΜΑ ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΧΩΡΙΣ ΒΕΒΑΙΑ ΕΔΡΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ.ΚΑΤΑ ΤΑ ΑΛΛΑ ΕΠΙΚΡΟΤΩ ΤΗΝ ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΟΥ.ΕΞΑΛΛΟΥ ΕΔΡΑ ΠΟΜΑΚΙΚΗΣ/ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΤΗΣ ΘΡΑΚΗΣ ΠΡΟΤΕΙΝΕ Ο "ΠΑΤΡΙΩΤΗΣ" ΕΜΦΙΕΤΖΟΓΛΟΥ,ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣ ΠΟΜΑΚΙΚΟΥ ΛΕΞΙΚΟΥ. ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΩ ΒΕΒΑΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΗΤΡΙΚΗ ΤΟΥ ΓΛΩΣΣΑ, ΤΗ ΤΟΥΡΚΙΚΗ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ανώνυμος12/5/09, 9:29 μ.μ.

    @Ανωνυμε 12/5/09 13:57

    Εχεις δίκιο. Μου διέφυγε οτι το τμήμα βαλκανικών σπουδών είναι στο ΠΑΜΑΚ.
    Ανωνυμος 11/5/09 23:19

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ανώνυμος9/11/09, 1:27 π.μ.

    Ε το είδαμε και αυτό,o Κύριλος και ο Μεθόδιος σλαβογενείς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. ΡΕ ΠΑΙΔΙΑ ΣΥΝΕΛΘΕΤΕ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΗΝ ΥΠΗΡΧΑΝ ΛΕΚΤΙΚΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΕΚΕΙΝΗ, ΑΛΛΑ ΥΠΗΡΧΑΝ ΡΩΜΑΙΟΙ ΥΠΗΚΟΟΙ ΤΟΥ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟΥ ΡΩΑΜΙΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΟΦΩΝΟΙ. ΤΕΤΟΙΟΣ ΗΤΑΝ ΚΑΙ Ο ΠΑΤΕΡΑΣ ΤΩΝ ΑΔΕΛΦΩΝ ΚΥΡΙΛΛΟΥ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΙΟΥ ΚΑΙ ΠΙΘΑΝΟΝ Η ΜΑΝΑ ΤΟΥΣ ΝΑ ΗΤΑΝ ΣΛΑΒΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΕΡΙΧΩΡΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΟΥ ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΛΙΓΟ ΠΡΙΝ ΕΙΧΑΝ ΚΑΤΑΚΛΥΣΕΙ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΚΑΙ ΦΤΑΣΑΝ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΤΑΙΝΑΡΟ. ΓΙΑΤΙ ΚΟΛΛΑΤΕ? Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΔΕΝ ΕΣΒΗΣΕ ΑΠΛΑ ΚΑΛΥΦΘΗΚΕ ΥΠΟ ΤΟ ΠΕΠΛΟ ΤΗΣ ΡΩΜΑΙΙΚΗΣ ΚΑΙ ΒΓΗΚΕ ΠΑΛΙ ΣΤΟ ΦΩΣ ΜΕΤΑ ΤΗ ΓΑΛΛΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ. ΕΠΙΣΗΣ ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΣ ΠΩΣ ΟΙ ΔΥΤΙΚΟΙ ΑΠΟΚΑΛΟΥΣΑΝ ΤΟ ΜΕΣΑΙΩΝΑ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΡΩΜΑΙΚΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ ΓΡΑΙΚΟΥΣ ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΟΦΩΝΙΑΣ ΤΟΥΣ. ΚΑΘΕΣΑΙ ΚΑΙ ΚΟΛΛΑΣ ΣΤΟΥΣ ΤΥΠΟΥΣ ΟΤΙ ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΑΝ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΟΤΕ. ΟΧΙ ΦΥΤΡΩΣΑΜΕ ΑΠΟ ΤΟ ΠΟΥΘΕΝΑ ΣΑΝ ΤΟΥΣ ΕΘΝΙΚΑ ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ ΠΟΥ ΑΝΤΙ ΝΑ ΒΑΛΟΥΝ ΚΑΙ ΤΟ ΣΛΑΒΟ ΩΣ ΠΡΟΘΕΜΑ ΚΑΘΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΜΟΥ ΑΝΑΖΗΤΟΥΝ ΡΙΖΕΣ ΣΤΟ ΒΟΥΛΓΑΡΟ ΣΑΜΟΥΗΛ ΚΑΙ ΣΤΟΝ Μ.ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ. ΕΛΕΟΣ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή